وبـلاگ تـعـاونـی مسکـن اعضـا و کارکنـان کانـون هموفیـلی ایـران
ضرورت تلاشي دوباره براي جلب حمايت قانوني سازمان بهزيستي
هموفيلي ها و سازمان بهزيستي
ضرورت تلاشي دوباره براي جلب حمايت قانوني سازمان بهزيستي

بيماران هموفيلي كه مشكلات مفصلي و ديگر معلوليت ها را دارند ميتوانند از امكانات سازمان بهزيستي استفاده نمايند .سالهاست كانون هموفيلي ايران در تلاش است كه سازمان بهزيستي را متقاعد نمايد كه با تحت پوشش قرار دادن بيماران هموفيلي امكان استفاده اين بيماران را از امتيازات جامعه معلولين بر خوردار نمايد. اگرچه سازمان بهزيستي براي پذيرش بدون قيد وشرط بيماران هموفيلي با توجه به تعاريف بين المللي ناتواني ، از استدلال هاي محكمي برخوردار نيست اما كماكان با تكيه بر تنوع مشكلات و اصرار بر معلوليتهاي ظاهري و همچنين به بهانه قرار دادن وجود نهاد عمومي غير دولتي بنياد امور بيماريهاي خاص از تحت پوشش قرار دادن كل بيماران هموفيلي خود داري نموده و آمادگي خود را براي تحت پوشش قرار دادن معلولين جامعه هموفيلي با تعريف خاص خود اعلام نموده است. معاون توانبخشي سازمان بهزيستي در سال 1382طي شماره 3323/82 به تاريخ 27 /8 /82 با اشاره به وجود برخي ابهامات در خصوص ارايه خدمات به بيماران خاص طي بخش نامه اي به مديران كل بهزيستي تاكيد نموده است ، كه بيماران خاصي كه بيماري آنها منجر به معلوليتشان گرديده است مي توانند در زمره معلولين تحت پوشش قرار گرفته واز خدمات اين سازمان بهره مند شوند. وزارت رفاه و تامين اجتماعي به دنبال درخواست تعاوني مسكن بيماران هموفيلي در سال جاري پس از استعلام از سازمان بهزيستي در باره بيماران هموفيلي نظر اين سازمان را بر اساس نامه شماره 28326/86/900 مورخ 12/9/86 با مضاي آقاي كاظم نظم ده معاون امور توانبخشي آن سازمان به اين شرح اعلام كرده است : در صورت داشتن شرايط برابر دستورالعمل هاي موجود پس از تشكيل پرونده از خدمات توانبخشي و اجتماعي اين سازمان و همچنين با معرفي نامه بهزيستي استانها از ديگر مواردي كه در قانون تعيين گرديده همچون تبصره ياد شده در قانون بودجه سال جاري بهره مند گردند.

در اين راستا ضرورت دارد بيماران هموفيلي كه مشكلات جسمي مانند محدوديت در حركات دست و پا و يا فيكس بودن مفاصل دارند با مدارك پزشكي از جمله عكسهاي راديو گرافي و معرفي نامه هاي پزشكان ارتوپد به اين سازمان مراجعه نمايند. بهتر است مددكاران كانون و يا مسئولين دفاتر استاني با دقت افراد واجد اشرايط را به مراكز بهزيستي راهنمايي نمايند. بيماران هموفيلي توجه فرمايند كه سازمان بهزيستي خود پزشك امين سازماني دارد و در نهايت نظر پزشك سازمان تعيين كننده است.

نكته قابل توجه ديگر اتلاق واژه معلول به بيماران است كه در مواردي موجب رنجش روحي آنان قرار مي گيرد. عزيزان دقت بفرماييد كه هنوز واژه اي جايگزين كلمه معلول نگرديده و قانون تصويب شده در اين رابطه هم قانون جامع معلولين است. اجراي اين قانون يكي از آرزوهاي جامعه معلولين كشور است.

مدد جويان تحت پوشش سازمان بهزيستي از امتيازات خاص در حوزه تعاوني هاي مسكن، شهرداري،نظام وظيفه در رابطه با اعضاي خانواده ،استخدام و كاريابي ، بهره مندي از كالات برگ هاي حمايتي ، كمك هزينه هاي تحصيلي، اعطاي وسايل كمك حركتي و... برخوردار ميشوند. اعطاي برخي از كمكهاي بلاعوض در اين سازمان منوط به وجود گزارش هاي بازديد از منزل مددكاران سازمان دارد اما بهره مندي از امتيازات پيش بيني شده در قانون به ويژه تسهيلات دولتي به كل جامعه معلولين تعلق مي گيرد . كانون هموفيلي ايران معتقد است بزرگترين حمايت ممكن و مورد نياز جامعه هموفيلي حمايت قانوني سازمان بهزيستي از بيماران هموفيلي است. واقعيت مهم آن است كه در قوانين جاري كشور مرجع تاييد معلوليت سازمان بهزيستي است.
1 Comments:
Anonymous Anonymous said...
سلام
از تلاشهای بی وقفه وزحمات شما و از اطلاع رسانی به موقع سپاسگزاریم .